خامنه‌ای كوثر است / سيدعلی، نيك‌آهنگ

نيك‌آهنگ كوثر در كاريكاتور جديدش ، ميرحسين و شيوه‌ی‌مبارزه‌ی بی‌خشونت او را به ريشخند گرفته است. او در پاسخ به منتقدان خويش هر گونه كينه‌توزی شخصی با ميرحسين را تكذيب كرده و كار خود را صرفن روزنامه‌نگاری بی‌طرفانه و انتقاد بی‌رحمانه می‌داند.
باور ندارم كه ميرحسين از هر گونه اشتباه و خطايی بر كنار است، او هم مانند همه‌ی رهبران سياسی و همه‌ی ما اشتباه می‌كند. اما اين دليل نمی‌شود به بهانه‌ی ضرورت نقد رفتار راهبردی او را مسخره كنيم و مردمی را نوميد به جا بگذاريم. چه خوش‌مان بيايد و چه خوش‌مان نيايد، ميرحسين بخش بزرگی از جنبش سبز را راهبری و نمايندگی می‌كند و هنوز هم بيشتر چشم‌ها در جنبش به او و بيانيه‌های او دوخته شده است.
آيا در افتادن با كسی كه در حال حاضر سوار بر اسب قدرت نيست و تنها قدرتش مردمی‌ پاك‌باخته‌اند كه پشت سر او گرد آمده‌اند هنر است؟ آيا مسخره كردن دل‌های شكسته‌ای كه اميد به تغيير ايران را به ميرحسين گره زده‌اند كاری دارد؟
ارزش هنری كارهای او كه روز به روز در حال افول است و كارتون‌‌هايش را تا اندازه‌ی يك بيانيه‌ی‌سياسی تقليل داده، اما محتوای اين نقاشی‌ها و اين بيانيه‌های سياسی دقيقن همسو با استراتژی حكومت سركوب است: نوميد كردن مردم از تغيير و تاراندن آنان از پشت موسوی. هم او بود كه با ساختن برچسب «سبزالهی» به گروهی از كوشندگان جنبش سبز بساط برچسب سازی را به راه انداخت تا سازندگان برچسب «اسهال‌طلب» را خشنود كند و هم اكنون شاهد برچسب‌های تازه‌ای چون «شاه‌الهی» باشيم.
نيك‌آهنگ و ديكتاتور هم چون دو تيغه‌ی قيچی به جان اتحاد مردم اميدوار افتاده‌اند: يكی با نقاشی و يكی با باتوم، يكی از موضع نقد و يكی از موضع فقه.
از ديدن نقاشی تازه‌ی نيك‌آهنگ چه كسی شاد می‌شود؟ چه كسی اندوه‌گين؟

Published in: on 2010/06/15 at 2:10 ب.ظ.  Comments (37)  

The URI to TrackBack this entry is: https://sogholmeh.wordpress.com/2010/06/15/nikahang/trackback/

RSS feed for comments on this post.

37 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. این آقای نیک آهنگ که اعتبارش را از همین موسوی و کروبی و خاتمی دارد حالا می خواهد به آن ها طریق مبارزه یاد دهد! جالب آن که تحلیل درستی هم از ماجرا ندارد و صرفاً برای خالی نبودن عریضه کارتون سیاه می کند. یکی می خواهد بگوید که شما اصلاً کی هستی که فردی مثل موسوی را مسخره می کنی. فرق تو با احمدی نژاد در چیه؟ مطمئن باش این جنبش اگر هیچ دستاوردی نداشته باشه، حداقل دست امثال تو را رو کرد. فرق کارتون رو با کاریکاتور نمی دونه آن وقت ژست روشنفکری هم می گیره. آدم های بیسواد به جای نوشتن کاغذ خط خطی می کنند.

  2. ایشالا شفا بگیره این برادر!

  3. گل گفتي عزيز. حالا خوبه ما هم بهش بگيم نيك اللهي؟ اين كه نشد وضع انتقاد. آقاي نيك آهنگ، مردي پاشو بيا اينجا و و يه راهي بهتر از بيانيه دادن پيدا كن بيبينم چند روز بعدش كنج اوين هستي يا نه؟ تا همين جاش هم موسوي از نظر نظام كلي متهمه.. حالا نشستي اونور دنيا ميگي لنگش كن

  4. نیک آهنگ را ببخشید. او در آن چند ساعتی که بخاطر کاریکاتور تمساح بازداشت شد در مقابل عکسی قرار گرفت که او را در خانه خانم کاف ( از روزنامه نگاران قدیمی تر) و در وضعیتی نامناسب نشان میداد. اگرچه خانم کاف بعدها گفت که ماجرای آن شب فقط برای سرکار گذاشتن این جوانک پر مدعا بوده است و نیک آهنگ را تشنه از لب چشمه برگردانده است اما همان عکس و تهدید به افشای آن از سوی دوستان آن طرف میز و چند تهدید مهمتر در مورد خانواده اش ، او را وادار کرد که همکاری با دوستان در مواقع خاص را بپذیرد در مقابل به او اجازه داده شد که از بند برهد و به خارج برود.
    تا پارسال توقع آن دوستان زیاد نبود و جز چند کاریکاتوری که در مورد سبزها در خرداد 88 به سفارش آنها کشید، کار مهمی از طرف آنها ارجاع نشده بود اما از مهر ماه به او دستور داده شد تا خودنویس را راه بیاندازد و حالا هفته ای نیست که سفارش کار همراه با تصویر چند عکس ( برای یادآوری) به دستش نرسد.
    مطمئن هستم که خودش هم از این نقشی که به ناچار بازی می کند بشدت ناراضی است. کاش در کنار حمله به این کارهای سفارشی او ، وضعیت بغرنجش را هم درک کنیم.

    • این وضعیت، اگر هم درست باشد، خودش برای خودش درست کرده و راه از خروجش را هم خودش باید پیدا کند. نه این که جماعتی که ممکنه کم هم نباشند را دلمرده کند برای سود و زیان شخص شخیص خودش…
      این کار از پشت خنجر زدنه. حتی یک ذره هم قابل مقایسه با کسانی که اعتراف دروغین شدند نیست. آن بندگان خدا عذاب کشدیند، شکنجه شدند، خرد شدند و اعتراف کردند. مردم می دانند و می فهمند. این مرد چی؟ در خانه خودش نشسته و به قول شما از ترس آبروی بازی های جوانی مردمی را به عقب می کشد؟
      من به «انتقاد بی رحمانه» اعتقاد دارم، اما همچنین معتقدم فقط وقتی می تونه مفهوم داشته باشه که سازندگی توش باشه، نه تخریب بدون جایگزین.

  5. کون نیک آهنگ میخاره ؟ نه بابا فکر نکنم فکر نکنم

  6. آخر این چه رسمی هست ،که از یک هنرمند شما انتظار دارید ،که خواستهای شما را به تصویر بکشد ،عزیزان من ،بنده از ارادتمندان هر دوی عزیزان میباشم ،هنوز به کنه آزادی پی نبرده اید .

    • خير اروند جان!
      بشخصه هيچ انتظاری از نيك‌آهنگ ندارم هر طور كه راحت است ادامه بدهد. اما در آن كنه آزادی كه می‌فرمايی جريان نقد دو طرفه است: نقد می‌كنی و نقد می‌شوی. شما هم برای ما حق انتقاد از نيك آهنگ را قائل باش.

  7. nik ahang kosar az bozorg tarin karikatorist haye jahane.iran az ina baz ham dare…shoma sar reshte nadarid nemidunid.harfesh ham doroste.

  8. با دیدن این کاریکاتور حس خیلی بدی بهم دست داد
    ترس ناامیدی بیهودگی …..
    طوری که توان دوباره نگاه کردنشو ندارم

  9. مگه شما سبزالهی ها نيستين موسوي مثل خامنه اي دارين
    مقدس ميکنين
    اگه به آزادي بيان اعتقاد دارين بايد تحمل کاريکاتور نيك‌آهنگ كوثر داشته باشين

    وگرنه شما هم قدرت بگيرين ميشين فدايي موسوي امثال نيك‌آهنگ كوثر کتکش ميزنين چون عليه رهبرتون حرف زده

    • آفرین.. آره ما مخالفیم جون علیه رهبر ما (موسوی)حرف زده. هرکی علیه موسوی حرف بزنه دشمن ماست. اما هرکی خواست آزاده که موسوی رو نقد کنه. اونم نقد سازنده. نه مخرب و توهینی و تحقیرآمیز

  10. نه از نیک آهنگ خوشم میاد نه از شما که مثل اینکه به خودتون شک دارین. همش یه بت درست می کنید و باهاش خفمون می کنید. گور پدر همه مقدسات. از دسته آخوندا راحت نشده گیره یه مشت ملای بدون عمامه افتادیم.

    • like

  11. باز نیک آهنگ کاریکاتوری کشید و بت پرستان سبز الهی صدایشان در آمد و بنا به عادت مالوف خط امامی که به اردوی سبز الهی ها به ارث رسیده شروع به پرونده سازی کردند. نمیخواهند به روی خود بیاورند که موسوی خود بخشی از همین حکومت خون و جنایت است که خود دست در جنایات مشابه رژیم در زمان سلطه خط امامی ها، داشته است. موسوی اگر اعتباری هم داشت بخاطر ایستادگی در برابر مافیای سپاه بود که با ان اطلاعیه ای که در لغو فراخوان راه پیمایی داد و با ان عذر بدتر از گناهی که آورد، بمردم خیانت کرد و همان آبروی مختصر را هم، که پیش عده ای ناآگاه داشت، بر باد داد. آقایان سبز الهی، رهبر برای مردم نتراشید. مردم به یک رهبر خط امامی که خود دست در جنایات و فجایع مشابه داشته و خواهان بازگشت به «دوران طلایی امام خمینی» است و بند نافش هم تا این حد به رژیم جنایت بسته شده ، هیچ نیازی ندارند.

  12. kheily ghashang gofti damet garm!

  13. اگر نیک آهنگ راه حل بهتری دارد باید ارائه دهد نه اینکه فقط انتقاد کند

  14. به نظر من کارش هیج ایرادی ندارد و شما ها نباید یک کاریکاتوریست را محکوم به خود سانسوری کنید. به نظر من شما ها دارید تند روی می کنید و از الان از میر حسین یک بت دیگری می سازید که هیچ نباید از او انتقاد کند.

  15. درود بر دوستان سبزاللهی گرامی
    به قول شعار نیک آهنگ :
    سبزالله می میرد منطق نمی پذیرد

  16. ما ایرانی ها خیلی نازک نارنجی هستیم .و کافیه یکی فیلم بسازد یا کاریکاتوری بکشد تا از فرداش معلمان یا پرستاران یا ترک ها و یا لرها و یا هر گروه و انجمنی فریاد وااسفا سر دهند که ای وای به ما توهین شده است . همه شعار آزادی خواهی سر می دهیم اما آزادی را فقط برای خودمان می خواهیم و در برابر آزادی تفکر دیگران حالمان بد میشود .
    در کشورهای پیشرفته و آزاد هرچه هم که انتقاد تند و بیرحمانه باشد ، این همه سروصدا راه نمی افتد و مردم برآشفته نمی شوند چون که مردم در این کشورها سال هاست که در هوای آزادانه تری نفس می کشند و آزاده بودن برایشان درونی شده و مثل ما ایرانی ها فقط پُز و ژست روشنفکری نمی گیرند . نیک آهنگ کوثر هم در یک کاریکاتور نظرش را در دنیای آزاد امروز درباره بیانیه موسوی بیان کرده فقط همین . کسانی که با دیدن یک کاریکاتور این همه صغری کبری می چینند و به هم می ریزند و به قولی ناامید میشوند و یا توهین می کنند درواقع در گوشه ذهن و فکرشان خوی دیکتاتوری لانه کرده ، حتی اگر ظاهرا خیلی روشنفکر باشند .
    اما آقای موسوی و کروبی به عنوان رهبران جنبش سبز تا حالا خوب عمل کرده اند و قابل تحسین هستند. فراموش نکنیم که این آقایان در برابر چه حکومت مستبد و وحشی قرار دارند . مطمئن هستم اگر خیلی از ما که این قدر از عملکرد رهبران سبز ناراضی هستیم ، جای این ها بودیم ، حتی جرات یک اظهارنظر ساده را هم نداشتیم . خودتان را جای آقایان موسوی و کروبی بگذارید در داخل کشور و در معرض این اراذل و اوباش حکومتی هستند اما همچنان بر عهد خود با ملت ایستاده اند . درود بر موسوی و کروبی و همه مردم آزاداندیش ایرانی

  17. این نیک آهنگ دیگه داره شورش رو در میاره! اول گفتیم خب باشه انتقاد کنه از موسوی که بت نشه. ولی اینکه نیک آهنگ مسخره کنه موسوی رو نشون از بی نزاکتیش داره. خدا شفاش بده.

  18. سلام
    از یه نظر کاریکاتور نیک آهنگ باید ما رو خوشحال کنه
    چون نشون می ده که میرحسین تا سال 99 کنار جنبش سبز مونده. :دی
    از یه نظر دیگه هم می گه که ما باید به خودمون بیایم و فقط به بیانیه های موسوی کروبی چشم نبندیم. خودمون به فکر یه راه باشیم.
    از نظر من توی این کاریکاتور هیچ گونه تمسخری نیست.

  19. هم خودش، هم کاریکاتوراش خیلی بی مزه اند

  20. این بنده خدا با خودش مشکل داره

  21. یه کلمه سبزاللهی یاد گرفتین و هرجا که میخواین در جهت تحقیر ما استفاده می کنید. خوبه دیگه مثل اینکه شما یه اپوزوسیون شدید که هم مخالف سبزا هستید هم مخالف نظام! یالا اعلام موجودیت کنید و یه تظاهرات برگزار کنید!!! اون نیک آهنگ نشسته اونور دنیا و میخواد بین ما تفرقه بندازه که یکمم موفق شده. مردی بلند شو بیا اینجا… مرد بودی که در نمیرفتی نیکی

  22. شما دارید آب به آسیاب این آقا می ریزید
    وگر نه واسه خودش کاریکاتور می کشید

  23. اينها همين كه پناهندگي مي گيرن رفتارشون عوض مي شه. يا اگر از يكي از اصلاح طلب ها عقده اي دارند دق دلي خودش رو روي همه خالي مي كنه

  24. همه که نباید بنشینند از هم تعریف کنند که. نیک‌آهنگ یک کارتونیسته و حالا هم یک کارتون کشید. اگر کسی‌ آین کارتون به مزاقش خوش نمی‌‌یاد خب بهش توجه نکنه. بهترین راه مبارزه هم اینه که بهش توجه نکرد. در هر حال، نقد خود و آزادی بیان و افکار خواست همه ماست.

  25. کسانی که نیک آهنگ رو محارب علیه موسوی معرفی می کنند خوبه که هنوز به قدرت نریسیده اند. اگه قدرت داشتید که روی احمدی نژاد رو هم سفید می کردید.

  26. لابد شما ها هم یک شورای نگهبان درست میکنین که تشخیص بده کدوم نقد سازنده است و کدام مخرب. بابا شما ها دهنتون را که باز میکنین نشون میدین که سبز الهی هستین. من نمیدانم در اینصورت مخالفت شماها با احمدی نژاد نمی جز جنگ قدرت داره؟ اصلا چه تفاوتی با حزب الهی ها و بسیجیها دارین؟ لابد قدرت ندارین و الا همان جنایتهای بسیجیها را میکردین. مگر کسی موظفه که مطابق نظر شما ها کاریکاتور بکشه؟ اگر هم کسی اینقدر ضعفه که با این کاریکاتورها میخواهد ریزش کنه، همان بهتر که ریزش کنه. چرا باید آزادی انسانی را محدود کرد برای جذب و نگه داشتن هوادار؟ موسوی اگر هم اعتباری دشت با این بیانیه ای که در لغو راه پیمایی داد و با ان عذر بدتر از گناهی که آورد جریان سبز حکومتی را در جنبش آزادیخواهی ایرانیان بی محل و بی موضوع کرد. یک سال است که مافیای غالب عربده میکشد و جنایت میکند و تقصیر قتل و تجاوز و کشتار را به گردن موسوی و کروبی میاندازد و آقای موسوی هم با این اطلاعیه ای که داد و با ان دلیلی که آورد تمام ان حرفها را تایید کرد. من تعجب میکنم که شما سبز الهی هایی که اینقدر دل نازک و بی جنبه اید و کاریکاتور نیکآهنگ اینطور شما را ناامید میکند، چطور از اعلامیه لغو فراخوان به تظاهرات موسوی ناامید نشدید ان هم با ان بهانه که واقعا مرغ پخته را به خنده میاندازد. خوب آقای موسوی، تو که فکر میکنی با تظاهرات جان و مال مردم به خطر میفتد و دلت میسوزد چرا این کار را یکسال پیش نکردی که سهراب و ندا و بقیه کشته شدگان هم زنده باشند.

  27. خیلی‌ به نیک‌آهنگ حمله نکنید. فشار نشانه ضعف هست، سبزها ضعیف نیستند، چون در اجتماع پایگاه عمیقی پیدا کردند. یک نگاه اینه که نیکا‌هنگ اینها رو میکشه یعنی‌ به قدرت سبزها اعتقاد داره. اگر نداشت در پی‌ انتقاد از رهبر اونها بر نمی‌آمد. اون از الان به این فکره که اگه سبزها به قدرت برساند ما اشتباهت گذشته رو تکرار نکنیم. اگه به تاریخ اخیر نگاه کنید، این قابل درکه. اما سبزهایی که از هر انتقادی بترسند، یعنی‌ که حسّ ضعف دارند.

    سبزها از جهت پایگاه اجتماعی قوی هستند، با انتقاد پذیری، این قدرت رو به رخ دولتی بکشید که هیچی‌ انتقادی رو تحمل نمی‌کنه. در غیر این صورت شما و حکومت چه فرقی‌ دارید، اونها تمام رفتارشون از سر ترس و به قول خودشون مصلحت هست، شما چرا؟

    این که سبزها در مقابل یک حکومت وحشی قرار دارند، دلیل ضعف اونها نیست. انتقاد سالم سازی می‌کنه، سبزها پیروزند، به این اعتقاد دارم، اما اینکه بعد از پیروزی چه اتفاقی‌ بیفته، اینه که نگرانم می‌کنه. ارج بدید که نقد بشین. امروز شما در تمام دنیا مظهر شهامت هستید.

    من به این بسیجی درون اعتقاد دارم! نگذارید، بسیجی‌ به رفتارتون و فکرتون غلبه کنه.

  28. متاسفانه عده ای تحمل انتقاد از میانه روی بیش از حد کسی که هیچ دور نمایی برای کارهاش تعریف نمیکنه رو ندارن.
    چه کسی گفته که شما باید تعیین کنید کی چی بگه و چی بکشه و چی….
    همیشه یک نفر رو علم می کنید و می چسبید بهش و هر کس هم ازش انتقاد کنه حکم مرگش رو میدید! اون طرف هم در مواقع حساس سریع میدونو خالی میکنه….خاتمی…موسوی…روش های مشابه در لحظات سر نوشت ساز و جا زدن..
    هر کس باید حرفش رو بزنه هیچ کس هم اجازه نداره جلوی کسی رو بگیره..

  29. وای وای ببین به چه روزی افتادیم !!
    این بود مبارزه برای آزادیمون؟؟؟
    به خاطر یه کارتون؟؟
    موسوی مگه خداست؟!!
    حتی اگه خدا هم باشه خیلی از این هنرمندا کاریکاتور خدا رو کشیدن!!
    فکر میکنید اون گروهی که این بالا نظر دادن طرفدارای جنبش سبزن ؟؟؟
    با این کارا به هیچ جا نمیتونین برسین!!!!! 

  30. :)) :)) :)) :)) :)) :))

  31. […] argues [fa] that Nikahang is making fun of Mousavi’s non-violent form of struggle. Nikahang, […]

  32. […] argumenta [fa] que Nikahang está zombando da forma não-violenta de luta de Mousavi. O próprio Nikahang […]

  33. There’s nothing to say abut it!!!


بیان دیدگاه